דף הבית » בלוג » מה זה שווארמה דונר?

מה זה שווארמה דונר?

שווארמה, המנה המזרח-תיכונית האהובה שכבשה את ישראל ואת העולם כולו, מגיעה גם בגרסה ייחודית ומקורית שמקורה בטורקיה: שווארמה דונר. המנה הטורקית הנפלאה הזו שומרת על הטעמים המוכרים והאהובים של השווארמה הרגילה, נותנת המון כבוד לבשר ולצורת הכנתו הייחודית, הכוללת בין היתר בשר צלוי איכותי, תוספות של ירקות שונים כמו סלט עגבניות ובצל, חציל טעים, טחינה עשירה או רטבים אחרים, והתבלינים המסורתיים. רוצים לדעת עוד על שווארמת דונר הנפוצה בכל רחבי העולם? בואו לגלות כאן את ההיסטוריה, השיטות וסודות ההכנה של שווארמה דונר, המשלבת בין עולמות בדרך מקורית ומשובחת.

מה זה שווארמה דונר?

מה זה שווארמה דונר – השווארמה הטורקית

שווארמה דונר, המכונה גם Doner Kebab בשפות שונות, היא גרסה ייחודית ומרתקת של השווארמה המוכרת והאהובה עלינו. השווארמה הקלאסית מוגשת בצלחת גדולה ופתוחה, עם שכבות של בשר צלוי, ירקות טריים, ממרח עשיר של טחינה וצנוברים הנערמות במראה מפתה, אך שווארמה דונר משתמשת באותם מרכיבים אהובים בהליך הכנה שונה לגמרי, והיא שונה קצת משווארמה הודו נקבה או שווארמה הודו טרי שאנחנו מכירים מהבית. התהליך של צליית הבשר מתחיל בנתחי בשר בקר המעורבבים יחד עם נתחי כבש איכותיים ושומן כבש, הנערמים זה על זה ומתובלים בתערובת תבלינים מסורתית כמו כורכום, כמון, שום, שמיר, פלפל חריף ועשבי תיבול נוספים. הבשר נצלה לאט על אש גלויה, כאשר הוא מסתובב על גריל אנכי עומד, עד להשחמה מושלמת.

המקור של שווארמה דונר

המקור של שווארמה דונר הוא באימפריה העות’מאנית במאה ה-17. כבר אז היה נהוג לערום את נתחי הבשר זה על זה ולצלות אותם במאונך, אך שיטת ההכנה של שווארמה דונר השתדרגה בעיר בורסה בטורקיה, הנחשבת למקום הולדתה של המנה. בעקבות תנועת המהגרים מטורקיה למדינות אחרות כמו מקסיקו ואפילו יוון, הגיעה שווארמה דונר גם לארצות הברית, לדרום אמריקה ולרחבי אירופה. בשנות ה-70 המוקדמות, הופיע הדונר קבב בברלין בעזרת בוכר ארכידיץ’, עובד מהגר מטורקיה. ארכידיץ’ השתמש בהשראה מהמנה הטורקית המסורתית שבה נתחי בשר מתובלים ונצלים על שיפוד ארוך. בכל מדינה שבה שווארמה דונר הופיעה לקחו את המנה והוסיפו לה טאץ’ ייחודי של המקום – ביוון, בגרמניה, בארצות הברית ועוד.

מה מיוחד בשווארמה דונר?

לשווארמה דונר יש כמה תכונות ייחודיות שהופכות אותה למנה אהובה ברחבי העולם. זוהי תערובת בשר ייחודית, שיש בה שומן כבש בשילוב של בשר טחון ובשר כבש. אם שאלתם את עצמכם מה זה בשר אדום ומה הטעם שלו, שווארמה דונר היא אחת האפשרויות שלכם ליהנות מהאיכויות השונות של בשר אדום. תערובת זו נצלית באיטיות על שיפוד מסתובב, מה שמעניק לה עסיסיות וטעם מעושן ומיוחד. תהליך הצלייה הארוך מאפשר לחלק החיצוני של הבשר להיות פריך וטעים במיוחד. כמו כן, השווארמה מוגשת לרוב בלחם שטוח כמו פיתה או לאפה, עם תוספות כמו ירקות טריים, חמוצים, רטבים שונים כמו טחינה או רטבים חריפים, וכל אלו יחד יוצרים מנה מאוזנת ומגוונת בטעמים ובמרקמים.

איך מכינים שווארמה דונר?

הכנת שווארמה דונר איכותית דורשת זמן וטיפול נכון בחומרי הגלם. תחילה יש לבחור נתחי בשר עסיסיים – אם אתם רוצים שווארמה דונר אותנטית עליכם להכין אותה מנתחי עגל וכבש יחד ולתבל אותם בתבלינים מסורתיים כמו כורכום, פפריקה, שום, שמיר, פלפל חריף ועוד. אחרי שהבשר נח במרינדת התבלינים במשך כמה שעות, אפשר להתחיל בתהליך הצלייה שלו על אש גלויה, ברוטיסרי אנכי עד להשחמה מושלמת. במקביל מתחילים להכין את הסלטים החמוצים והכבושים, מכינים ממרח עשיר של טחינה וצנוברים, וכמובן מכינים גם ירקות רעננים כמו חסה, עגבניות וכרוב. כשהבשר מוכן אפשר להתחיל לחתוך אותו מהשוליים שלו בכל צד, ולהניחו על צלחת או בתוך לאפה, בליווי המתבלים והסלטים שאתם אוהבים.

שווארמה דונר אפשרית גם לשומרי הכשרות

מנת שווארמה דונר יכולה להיות גם מנה כשרה לחובבים ולשומרי המסורת. ראשית, כאשר אתם מכינים את המנה בעצמכם אין ערבוב של בשר וחלב – גם במתכון המקורי אין שילוב כזה אלא אם אתם בוחרים בכך. שנית, כאשר אתם מכינים את השווארמה דונר בעצמכם, או קונים אותה ברחבי הארץ, אתם יכולים להיות בטוחים שהיא מוכנה מנתחי בשר טריים וכשרים שקניתם אצל הקצב שלכם. בחו”ל אתם אולי עלולים להיתקל די הרבה בבשר לא כשר ולכן תמיד כדאי לכם לשאול מאיזה בשר המנה עשויה, אבל בארץ אתם יכולים לדעת בדיוק איזה בשר אתם קונים, בייחוד כשאתם מתכננים להכין שווארמה דונר בבית והולכים לקצביה מקצועית ובעלת מוניטין שתספק לכם בשר טרי ועסיסי להכנה על האש של מנות שונות.

איך אפשר לשדרג את המנה?

שווארמה דונר היא מנה עשירה בטעמים כשלעצמה, אך קיימות דרכים רבות לשדרג ולהעשיר אותה על פי הטעם האישי שלכם. דרך אחת פופולרית היא להוסיף רטבים שונים שתאהבו כמו איולי, חמוצים, חרדל או רוטב חריף. אתם יכולים להכין מרינדה מיוחדת שבה תניחו את הבשר לספיגת טעמים לפני הצלייה, להוסיף עוד שומן או לבחור לחמים מיוחדים וסלטים טעימים לצד הבשר.

לסיכום

שווארמה דונר היא דרך מקורית וטעימה ביותר ליהנות מבשר ומהטעמים המעושנים האהובים עלינו. היא משלבת את התרבותיות והעושר של השווארמה המסורתית, ואפשר ליהנות ממנה תמיד באמצעות רכישה של בשר טרי מבקר ומכבש. מוזמנים להגיע לסניפים של מעדני גורמה כדי ליהנות מבשר איכותי שתכינו איתו שווארמה דונר בלתי נשכחת.