דף הבית » בלוג » נתחי בשר מיוחדים שכדאי להכיר

נתחי בשר מיוחדים שכדאי להכיר

בעולם הגסטרונומיה והקולינריה ידע על נתחי בשר הוא שילוב של מיומנות ואומנות, בעיקר בעבור קרניבורים ושפים או קצבים המתמחים בבשרים. לכל נתח יש סיפור שונה ופרופיל טעם משל עצמו, היוצרים מסע דרך מרקמים שונים, טעמים ורעיונות קולינריים. כל נתח בשוק, מהבריסקט החזק ועד לפילה מיניון העדין, מספר סיפור של מסורת, טכניקה וטעם. במאמר שלפניכם נסקור את עולם נתחי הבשר הנבחרים והפופולריים ביותר שכל אוהב בשר איכותי צריך להכיר, ונדבר על המאפיינים הייחודיים של נתחים אלו ועל הדרכים הטובות ביותר לבשל אותם. בין שאתם טבחים מנוסים או חובבי אוכל ובשר סקרנים, היכרות עם הייחודיות של הנתחים האלו תשפר את חוויית הבישול וגם האכילה שלכם ואת הערכתכם לעולם העשיר והמגוון של בשר הפרה. זה הזמן לחמם את המחבת, התנור או הגריל ולצאת לדרך.

נתחי בשר מיוחדים שכדאי להכיר

נתחי בשר מובחרים שכדאי להכיר

את הפרה אפשר לחלק לנתחי בשר רבים מאוד, ובתרבויות שונות אכן משתמשים כמעט בכל נתחיה. בואו נדבר על כמה נתחים מובחרים ופופולריים במיוחד:

סקירט סטייק

סקירט סטייק, הידוע בטעמו העז ובמרקמו הסיבי, הוא נתח משרירי הסרעפת של הפרה אשר נמצאים ליד הצלעות ומחולק לנתח חיצוני ופנימי. סקירט סטייק הוא נתח בשר ארוך ושטוח, וטעמו מודגש ביותר כאשר מבשלים אותו במהירות ובטמפרטורות גבוהות. השריית הסטייק במרינדה יכולה לרכך את הסיבים הקשים, והיא הופכת אותו לאידיאלי לגריל או לטיגון. אם אתם תוהים איך להכין סטייק מושלם במחבת, פשוט אל תטגנו אותו יותר מדי ועקבו אחר הטיפים הנוספים שלנו לבישול נכון של כל נתח. הטעם העמוק והבשרי שלו הופך אותו למושלם למנות כמו קבבים וקציצות.

בריסקט

בריסקט הוא נתח מהצד התחתון בחזה של הבקר או העגל. נתח זה ידוע בטעמו העשיר ובמרקמו הצפוף והקשיח מעט. בריסקט הוא נתח הדורש שיטות בישול איטיות כדי לפרק את רקמות החיבור בו. הוא בחירה פופולרית מאוד לעישון בשר, לבישול בנוזלים ולהכנת נתחי רוסטביף לנקניקים. הגמישות שלו ופרופיל הטעמים העשיר שלו הופכים אותו לנתח מועדף למנגלים וגם במנות נזיד שונות הדורשות זמן בישול ארוך.

סטייק טומהוק

סטייק טומהוק הוא נתח הלקוח מהאזור של צלעות הפרה, וחותכים אותו יחד עם העצם של נתח האסאדו, הנשארת שלמה לכל אורך הסטייק כמעט. סטייק טומהוק דומה לגרזן יד אחת בעל שם דומה, ומכאן שמו. הנתח הזה לא רק מרשים מבחינה חזותית אלא גם בעל טעם עסיסי, והשומן הרב שבתוך הבשר יחד עם העצם מעניק לו טעם עשיר וחמאתי כשמבשלים אותו, לעומת סוגי סטייקים אחרים. הכי טוב לבשל אותו על הגריל או לצלות אותו בתנור, כדי לאפשר לשומן שבו להתמזג ולסטייק עצמו לפתח קראסט פריך וטעים. מומלץ לאכול את הסטייק הזה במידת עשייה מדיום וול ולא מעבר, כדי לקבל שומן מבושל היטב ובשר עסיסי.

טי-בון

טי-בון הוא נתח סטייק קלאסי ויוקרתי מאוד של הבקר. הוא כולל עצם בצורת טי אשר חוצה אותו לשני חצאים, עם נתחי בשר שונים משני צידי העצם – החלק הגדול יותר הוא הסינטה, והקטן יותר הוא נתח פילה בקר. נתח זה מציע את הטוב ביותר משני העולמות כיוון שהוא משלב את הטעם העשיר של סטייק סינטה עם הרכות של פילה. סטייק זה אידיאלי להכנה על הגריל או לטיגון במחבת. שימו לב שאת הטי-בון צריך לבשל למידת עשייה מדיום כדי ליהנות מהבשר העסיסי והאיכותי שלו.

פילה מיניון

פילה מיניון הוא אחד מהנתחים הרכים ביותר במבחר, הנלקח מהקצה הקטן של מותני הבקר. רכותו וטעמו העדין הופכים אותו לנתח מבוקש במיוחד, כיוון שבעל החיים כמעט ולא משתמש בו מה שהופך אותו לנתח בשר כמעט ללא שומן. פילה מיניון הוא נתח מבוקש מאוד במסעדות אשר מתמחות בהכנת בשר, וזאת כי אפשר להכין אותו במגוון דרכים שונות ולהוסיף לו טעמים מיוחדים. שיטת הבישול האידיאלית לפילה מיניון היא במהירות ובחום גבוה, כמו בגריל או בטיגון במחבת, כדי ליצור קראסט מקורמל ולשמור על החלק הפנימי שלו רך ועסיסי. מומלץ מאוד לא לבשל את נתח הפילה מיניון מעבר למידת עשייה מדיום – זהו אינו נתח שומני והוא עלול להתייבש מהר מאוד.
פיקניה
פיקניה, הידועה גם כ”כיסוי האגן”, היא נתח המגיע משריר הירך הדו-ראשי. זהו נתח בשר פופולרי מאוד במטבח הברזילאי ובמטבחים אחרים שהוא נחשב משובח ובעל מרקם עסיסי ואיזון מושלם בין רמת השומניות לבשר. נתח פיקניה מתאפיין בשכבת השומן שלו המוסיפה טעם עצום כאשר מבשלים אותו. באופן מסורתי, פיקניה מושחלת על מוט ונצלית מעל להבות פתוחות, כאשר השומן מזגג את הבשר במהלך הבישול. נתח פיקניה מוכר בעיקר בגלל המרקם הרך שלו וטעמו העמוק, ואפשר להכין אותו גם בתור נתח שלם או לחתוך אותו לסטייקים. הדרך הכי מומלצת להכין נתח זה היא על הגריל.

סיכום

עולם נתחי הבשר הוא עשיר כמו טעמיו המגוונים. מצלי בריסקט העשיר ועד לפילה מיניון האלגנטי והרך, כל חתיכה מציעה טעם וחוויית בישול ייחודיים. היכרות מעמיקה עם הנתחים ועם שיטות הבישול האופטימליות לכל אחד מאפשרת לכם להכין מנות בשר מדויקות וטעימות שייחרטו בזיכרון של כל היושבים לארוחה. נתחים אלו לא רק משדרגים את חוויית הבישול שלכם אלא גם מחברים אתכם לממדים התרבותיים וההיסטוריים של הבישול ואכילת הבשר. אז בין שאתם שפים מקצועיים או בשלנים ביתיים חובבי בשר, חשוב שתדעו אילו נתחי בשר מעולים קיימים כדי שתהפכו בהצלחה ארוחות רגילות להרפתקאות קולינריות טעימות ועסיסיות.