דף הבית » בלוג » מרק בשר – איזה נתח בשר מתאים למרק?

מרק בשר – איזה נתח בשר מתאים למרק?

בוודאי תסכימו איתנו שאין כמו קערה של מרק בשר חם ועשרי כי לנחם את הנפש ולחמם את הלב ביום חורף קריר. מרק בשר היא מנה חורפית פופולרית המשלבת מגוון עשיר של טעמים ותחושה מנחמת ומספקת של שובע. בעוד שמרק בשר נראה פשוט בהכנתו, עיקר הקסם שלו נוגע לבחירת נתחי הבשר, ובמידה רבה הם אלו הקובעים את “אופיו” ואת סגנונו של כל מרק. איך בוחרים נתח בשר מושלם למרק ואילו מרקי בשר מרחבי העולם כדאי שתכירו? לכל הפרטים והמידע – המשיכו לקרוא.

מרק בשר – איזה נתח בשר מתאים למרק?

מרק בשר – הלהיט של החורף

מרק בשר הוא יותר ממנה חמה לארוחת צוהריים – מדובר בחוויה של ממש. תהליך הבישול הארוך והבישול האיטי משחררים את כל הטעמים והארומה מהבשר ומהירקות, ויוצרים מנה עשירה ומלאה בטעם. כמנה עיקרית בארוחות החורף, מרק בשר מספק חמימות ושובע, מה שהופך אותו לבחירה המושלמת לימים קרים. התהליך של הכנת מרק הבשר מתחיל מבחירת הנתח הנכון ועד לבישול האיטי המוקפד, ותהליך זה מעיד במובנים רבים על המיומנות של הטבח המכין את המרק. בין שמדובר במרק בשר תימני מלא בארומה הייחודית שלו, בבורשט צבעוני וחמצמץ או במנת צ’ורבה רומנית טעימה, כל מרק מציע שילוב ייחודי של טעמים ושילובים אלו לא פעם משקפים את המורשת התרבותית של המרק.

איזה נתח בשר מתאים למרק בשר?

יצירת מרק הבשר המושלם היא אומנות שמתחילה בבחירת נתח הבשר הנכון. הנתח שתבחרו יכול להשפיע מאוד על טעם המרק ועל מרקמו. נתחים שמנים יותר, כמו כתף או צוואר למשל, מוסיפים עושר ועומק למרק, בעוד שנתחים רזים יותר כמו השריר האחורי מתאימים יותר לאלה המחפשים מרק קל ומהיר יותר להכנה. המפתח הוא להתאים את הנתח לתוצאה הרצויה, ולהבטיח שהבשר משלים את שאר המרכיבים והטעמים של המרק. בישול מרק מבשר בקר טרי הוא תהליך איטי שאינו יכול להיות מהיר מדי, זאת מאחר שהבישול האיטי הוא שמאפשר את מיצוי מלא של טעמים מהבשר והירקות, וממזג אותם למאכל מלוכד ועשיר. שיטה זו לא רק מעצימה טעמים אלא גם מבטיחה שהבשר יהיה רך ועסיסי, והופכת אפילו את הנתחים הקשים ביותר לתענוג טהור. אלו הם הנתחים שבהם נהוג להשתמש במרקי בשר:

צלי כתף

נתח עשיר בשומן שמתפרק לאחר בישול ממושך, והופך לרך ומלא טעם. צלי הכתף מכיל שומן במידה ניכרת, מה שתורם לתחושת השובע ולסיפוק מהמרק. כמו כן, בכתף הבקר יש ריכוז גבוה של קולגן שבבישול ארוך מתרכך ויוצר מרקם ג’לטיני וגמיש. דרך אגב, אם תהיתם איזה בשר מתאים לחמין, נתח הכתף יכול להתאים לו בגלל תכונות אלו שהופכות את צלי הכתף גם לבחירה מנצחת למרק עשיר, סמיך ומשביע כראוי בימי החורף.

שריר הזרוע

שריר הזרוע הוא נתח אשר מכיל פחות שומן מצלי הכתף אך הוא עדיין מעניק טעם עמוק ובשרי למרק. יש בו יותר סיבים וחיבורים שדורשים זמן בישול ממושך יותר על מנת לרכך אותו. תוצאת הבישול האיטי היא בשר רך ועסיסי ובעל מרקם מושלם למרק.

צוואר

בשר צוואר עשיר מאוד בטעם, ואידיאלי למרקים בזכות אחוזי השומן הגבוהים שלו. הצוואר הוא אחד מנתחי הבשר הטעימים והעשירים ביותר למרק הודות לריכוז גבוה של שומן וקולגן. השומן בצוואר הכבש או הבקר מעניק למרק גוף ומוסיף עומק ועושר לטעם המרק בעוד שהקולגן תורם למרקם סמיך. ביחד הם הופכים את המרק לחגיגה של טעמים עמוקים.

חזה

חזה הוא נתח קשה יותר שהופך לרך ועשיר בטעם באמצעות בישול ממושך, והוא מתאים לאלו המחפשים עומק במרק שלהם. החזה מכיל שילוב אידאלי של שומן וקולגן, עניין המקנה למרק גוף עשיר וטעם בשרי מורכב. אף שנתח החזה דורש זמן בישול ממושך, התוצאה הסופית היא רכות ועסיסיות המוסיפות הנאה רבה למרק.

שריר אחורי

נתח רזה יותר ומושלם לאלו המעדיפים מרק פחות שומני. שריר אחורי הוא נתח שיש בו פחות שומן ויותר סיבים חזקים, ולכן יש לבשל את הנתח לאורך זמן ולרכך את הסיבים החזקים שלו ולהפיק ממנו טעם צלול, עדין ונקי.

מרקי בשר שונים

למרקי בשר יש מקום מיוחד בתרבויות רבות והם משמשים כיותר מסתם ארוחה. בתרבויות שונות נהוג להתכנס סביב מרק בשר כלשהו לרגל חגיגה או סתם לשם התחממות. מרק בשר תימני, למשל, נמצא לעיתים קרובות במרכז האירוע במפגשים משפחתיים, כשהכנתו ואכילתו הם טקסים המאחדים את המשפחה כולה. באופן דומה, הבורשט הוא מאכל בסיסי במטבח מזרח אירופי, כאשר המתכון משתנה מעט ממשפחה למשפחה וכל גרסה היא שיקוף של ההיסטוריה המשפחתית ושל ההעדפות של המשפחה.

מרק בשר תימני

מרק זה הוא מרק עשיר בתבלינים ובטעם. בדרך כלל משתמשים בו בנתחי צוואר כתף בקר, ומוסיפים לו שעועית ותפוחי אדמה. למרק יש טעם עמוק ומלא והוא בדרך כלל מוגש לצד לחם תימני טרי.

מרק בורשט עם בשר

בורשט הוא מרק מזרח אירופאי קלאסי המזוהה עם מדינות כמו רוסיה, אוקראינה והונגריה. הכנת המרק מתחילה לרוב מטיגון בשר כמו נתחי חזה בקר או צוואר, בתוספת סלק וירקות כמו כרוב ושמיר, המעניקים למרק טעם מרענן.

מרק צ’ורבה רומני וכדורי בשר

מרק רומני עשיר המשלב כופתאות בשר קטנות, ירקות ותבלינים מיוחדים, ומוסיף טעמים חדשים ומעניינים לשולחן.

 

לסיכום

מרק בשר הוא בלי ספק מנה מנחמת ומזינה לחורף, המספקת חמימות ושפע של טעמים בכל כף. בחירת נתח הבשר הנכון ותהליך הבישול האיטי והסבלני הם קריטיים ליצירת מרק מזין ומספק. באמצעות בחירת הבשר הזהירה וההכנה שמושקעת בכל סיר, מרק הבשר הופך ליותר מאשר סתם ארוחה, הוא הופך לחגיגה של תרבות, מסורת וההנאות הפשוטות שבחיים.