דף הבית » בלוג » מה זה מנגל ארגנטינאי?

מה זה מנגל ארגנטינאי?

הגריל הארגנטינאי הוא הרבה יותר משם כולל של שיטת בישול, מאחר שהגריל הארגנטינאי הוא סמל תרבותי המכיל את עיקרי המסורות הקולינריות הארגנטינאיות. מדובר בגישה ייחודית למלאכת הגריל ולהכנת הבשר, אשר שורשיה טבועים עמוק בהיסטוריה העשירה של המדינה ובתשוקה של העם הארגנטינאי לבשר בקר. הגריל הארגנטינאי הפך לכה בולט ופופולרי בעולם בשל הטכניקות, הטעמים והמשמעות החברתית הייחודיים דווקא לו. במאמר זה נסקור את עולם הגריל הארגנטינאי, נגלה את הדקויות החשובות למלאכת הגריל הארגנטינאי ונסביר את הסיבות לשימוש הרווח בו. כמו כן, נפרט על המאפיינים המיוחדים המבדילים אותו מסוגי גריל אחרים ועל סוגי הבשר המזוהים ביותר עם המטבח הארגנטינאי. שנתחיל?

מה זה מנגל ארגנטינאי?

מהו גריל ארגנטינאי?

הגריל הארגנטינאי הוא קודם כל גריל פיזי המעוצב בצורה ספציפית לצורך בישול בשר על האש, אבל הוא הרבה יותר מסתם מתקן בישול. בשביל הארגנטינאים זהו סמל של התרבות והמסורת הארגנטינאית, ושורשיו נטועים באזורי גידול הבקר העצומים של המדינה. הגריל מיועד לצליית בשרים מעל עץ או פחמים, מה שמעניק למזון טעם ייחודי של עשן. בניגוד לגריל הסטנדרטי, לגריל הארגנטינאי יש לעיתים קרובות סורג בצורת V ייחודית, והוא תופס את טיפות השומן היוצאות מהבשר בעת הדליקה כדי למנוע התלקחויות. אם מידות עשייה בבשר הם משהו שאתם לא מוותרים עליו, תיהנו מאוד גם מהמאפיין הנוסף, שהוא מנגנון הסיבוב. מנגנון זה בגריל הארגנטינאי נועד כדי לכוונן את גובה רשת הגריל מעל הגחלים, מה שמאפשר שליטה מדויקת על טמפרטורת הבישול של הבשר.

 

למה הגריל הארגנטינאי משמש?

הגריל הארגנטינאי משמש בעיקר לבישול מגוון של בשרים. הבקר הוא גולת הכותרת של הגריל הארגנטינאי אבל מובן שמכינים בו גם הודו ועוף, בסגנון המדגיש את הטעמים והעסיסיות הטבעיים של חומר הגלם. עם זאת, מטרתו של הגריל היא הרבה מעבר להכנת מזון ומנות אסאדו מעולות, הגריל הארגנטינאי הוא המרכז של מפגשים חברתיים וחגיגות משפחתיות. בארגנטינה מדובר באירוע חברתי שמאחד אנשים סביב אוכל טעים, והוא מגלם את הרוח הקהילתית ואת אהבת הבשר שהם חלק בלתי נפרד מהזהות הארגנטינאית.

מה מיוחד במנגל הארגנטינאי?

מספר מאפיינים מבדילים את הגריל הארגנטינאי מסוגים אחרים של גריל ברביקיו או “על האש”, כמו שאומרים בישראל. המאפיין הבולט ביותר הוא העיצוב של הגריל עצמו, שמאפשר תהליך בישול איטי שלא רק מכין את הבשר ביסודיות אלא גם שומר על העסיסיות שלו ועל טעמו. היכולת לכוונן את גובה הגריל מעל האש מאפשרת לטבחים השונים, המקצוענים והחובבים, להשיג צריבה מושלמת של הבשר מבחוץ מבלי לבשל את פנים הנתח יתר על המידה. עיקרון זה חשוב מאוד אם מכינים לדוגמה נתח סינטה. נוסף על כך, השימוש בעץ או בפחם תורם לארומה ייחודית של עשן שהיא חשובה למטבח הארגנטינאי ולהכנת הבשר. גם האומנות המעורבת בייצור גרילים אלה, שלעיתים קרובות בנויים ומורכבים בעבודת יד ועשויים במטרה להחזיק מעמד, תורמת לייחודיות שלהם.

אילו בשרים מתקשרים לנו לבישול ארגנטינאי?

כשמדובר בגריל ארגנטינאי, בקר הוא ללא ספק מלך הבשר הבלתי מעורער של האירוע. ארגנטינה מפורסמת בבשר הבקר איכותי שלה, שהוא אחד המאפיינים המרכזיים לזהות הקולינרית של המדינה. החתכים הפופולריים שמכינים בגריל הארגנטינאי כוללים אנטריקוט טרי עם עצם, צלעות ופלאנק סטייק, הידועים מקומית בשם “אסאדו דה טירה”, “ואסיו” ו”אנטרנייה”. מעבר לבקר, ארגנטינאים נהנים להכין בגריל גם נקניקיות כמו “צ’וריסו” ו”מורסייה” שהן נקניקיות דם, וגם כבש ואפילו עזים, ובכך הם מדגימים את הרב תכליתיות של הגריל הארגנטינאי האיכותי.

איך משתמשים בגריל ארגנטינאי?

כדי להבין כיצד משתמשים בגריל הארגנטינאי חשוב מאוד להכיר את חלקיו ואת מרכיביו השונים, וכדאי להכיר גם את צורת ההכנה והבישול של הבשר על הגריל. התהליך מתחיל בהדלקת הפחם או העץ, לעיתים קרובות בתא נפרד כדי ליצור גחלים. הגחלים האלה מפוזרים מתחת לאזור הבישול כדי לספק חום עקיף שיתפזר בצורה אחידה בעת בישול הבשר. המנגנון המסתובב של הגריל משמש כדי להעלות או להוריד את הרשת, ובכך אפשר לשלוט בעוצמת החום שהבשר מקבל. בישול בגריל ארגנטינאי הוא אומנות הדורשת סבלנות ותזמון נכון, במטרה להשיג קרום חרוך ומושלם על השכבה החיצונית של הבשר בזמן שהפנים של הנתח נשאר עסיסי, מעט אדמדם ומיצי. גם תוספות שונות כמו תפוחי אדמה, תירס וירקות יכולים להתבשל על הגריל, מה שהופך את האסאדו לחוויה קולינרית שלמה ולארוחה שיכולה להתאים גם לאלו שלא נוהגים לאכול בשר מסיבות כאלו ואחרות.

לסיכום

הגריל הארגנטינאי הוא הרבה יותר מסתם מכשיר להכנת בשר. הוא מגלם מסורת שהיא לב ליבה של התרבות הארגנטינאית לדורותיה. העיצוב של הגריל הארגנטינאי והתכנון שלו מתמקדים בפרקטיות ובדייקנות, מאחר שהוא מתאים את עצמו לפרקטיקות הקולינריות הארגנטינאיות בדבר הכנת בשר, שהועברו מדור לדור. הבשרים המזוהים עם אסאדו ארגנטינאי מספרים בין היתר על המורשת החקלאית העשירה של המדינה, ומציגים את האיכות ואת טעמי הפרמיום שבקר ארגנטינאי ידוע בזכותם. להשתמש בגריל ארגנטינאי לשם הכנת בשר אומרד להשתתף במסורת של חגיגת בשר וטעמים, שתמיד מאחדת בין חברים ומשפחה סביב סעודה שהיא גם עונג קולינרי וגם חגיגה של הזהות הארגנטינאית. הגריל הארגנטינאי בולט כחלק ייחודי ויקר ערך של המטבח הארגנטינאי בעולם כולו בשל הייחוד שלו בהכנת בשר ובגלל היכולת שלו לאחד בין אנשים, בשילוב הטעמים יוצאי הדופן שהוא מעניק לכל מזון שתבחרו להכין. מסורת האסאדו תמשיך להיות אבן יסוד של התרבות הארגנטינאית למשך דורות.