דף הבית » בלוג » האם בשר בריא או לא?

האם בשר בריא או לא?

אם הגעתם לעמוד הזה סביר להניח שאתם אוכלי בשר, ורוצים לעצור ולהבין לרגע אם זה בכלל בריא לכם. יש לא מעט מיתוסים על בשר בקר ומחקרים רבים התקיימו בתחום, אך באופן כללי ניתן להצביע על כמה המלצות בנוגע לצריכת בשר, שכן הוא מכיל לא מעט חומרים מזינים והכרחיים לגוף. אז האם בשר הוא בריא ובאיזו מידה יש לצרוך אותו?

האם בשר בריא או לא?

אם הגעתם לעמוד הזה סביר להניח שאתם אוכלי בשר, ורוצים לעצור ולהבין לרגע אם זה בכלל בריא לכם. יש לא מעט מיתוסים על בשר בקר ומחקרים רבים התקיימו בתחום, אך באופן כללי ניתן להצביע על כמה המלצות בנוגע לצריכת בשר, שכן הוא מכיל לא מעט חומרים מזינים והכרחיים לגוף. אז האם בשר הוא בריא ובאיזו מידה יש לצרוך אותו?

האם בשר בריא?

כאשר משלבים בשר בקר טרי ולא מעובד בתפריט מאוזן, ניתן לקבל ממנו מגוון יתרונות בריאותיים. הוא מהווה מקור חשוב לחלבון איכותי, אשר חשוב לבניית שרירים, תאים ורקמות, ולתפקוד תקין של תהליכים פיזיולוגיים רבים בגופנו. מלבד חלבון, הוא עשיר גם חומצות אמינו מסועפות. גם הן חיוניות לבניית השרירים, ונוסף על כך הן חשובות להפחתת תהליכי השמנה ולהגברת פעילות מערכת החיסון ופעילות המוח.

בבקר בקר איכותי יש גם לא מעט ויטמינים ומינרלים, ולמעשה הוא החלבון מן החי אשר עשיר ביותר במינרלים כמו זרחן, ברזל, אבץ וסלניום, לצד ויטמינים מקבוצת B, ובמיוחד ויטמין B12. ספיגת הברזל המגיע מבשר בקר גבוהה מאוד, ואף יותר מספיגת ברזל המגיע ממקור צמחי כמו טחינה.

אז מה הבעיה בבשר?

למרות שיש לא מעט דברים טובים בבשר בקר, הבעיה העיקרית בצריכתו היא שומן רווי. בשר הוא עשיר בשומן רווי, אשר מעלה את רמות הכולסטרול הרע – LDL. ה-LDL מגביר את הסיכון ללקות במחלות כמו מחלות לב, טרשת עורקים, שבץ ועוד. ולכן, חשוב להגביל את הצריכה של השומן הרווי ולצרוך ממנו במינון מאוזן. על פי המלצות האיגוד האמריקני למחלות לב, יש לדאוג כי צריכת השומן הרווי תעמוד על עד 6% מסך הקלוריות היומיות. כלומר אם אוכלים תפריט של 2,000 קלוריות יום, אזי יש לצרוך עד 13 גרם שומן רווי ליום.

כדי לצמצם את הצריכה של השומן הרווי המגיע מבשר, חשוב לבחור בשר רזה, כמו כתף בקר, סינטה, שייטל, נתחי עופות, פילה ועוד. אם יש חלקי שומן בבשר, כדאי להסיר אותם. אם תרצו להעשיר את העסיסיות בבשר משום שהסרתם את השומן, תוכלו להשרות אותו במרינדה טובה או לבשל אותו בישול ארוך.

יש בשר שאינו בריא?

התשובה הקצרה היא: כן. כיום ניתן למצוא בחנויות בשר טרי ובשר מעובד, וחשוב להבין מהו ההבדל בין השניים. בשר טרי, או בשר שאיננו מעובד, הוא בשר שנמכר ונצרך זמן קצר לאחר שנשחט, והתבצעו בו תהליכים מינימליים והכרחיים של עיבוד, כמו ניקוי, הוצאת חלקי פנים וחלקים שאינם אכילים, חיתוך, קירור או הקפאה וכך הלאה.

לעומת זאת, בשר בקר מעובד הוא בשר שעבר תהליכים רבים כדי לשפר את אורך חיי המדף שלו, המראה והנפח שלו, ואף הטעם. כאן אנו מדברים על מוצרי בשר מעובדים כמו נקניקיות והמבורגרים (שאותם תוכלו למצוא כמוצר איכותי וטבעי בקצביות). הערכים התזונתיים במוצרים אלו בדרך כלל ירודים, והם עשירים בקלוריות ובשומנים רבים, ועל כן מגבירים את הסיכוי להופעתן של מחלות שונות וסרטן.

איך לשמור על בשר כדי שיישאר בריא?

הינה שתי דרכים לשמור על איכות הבשר והטריות שלו:

  • אופן ההכנה – לאופן הכנת הבשר יש משמעות לא קטנה בנוגע לבריאות. בהכנת הבשר יכולים להתרבות קרצינוגנים, כלומר מעוררי סרטן, ולכן יש לדאוג להכין אותו בדרך הנכונה ובטמפרטורה נכונה. ככל שמשך ההכנה ארוך יותר והטמפרטורות גבוהות יותר, כך גדלה הכמות של קרצינוגנים וכימיקלים מעוררי סרטן.

הדרך הטובה להכנת היא להכין את הבשר בבישול או באפייה. לעומת זאת, טיגון ועישון בשר יכולים להגביר את הכמות של הכימיקלים המזיקים.

  • להפשיר נכון את הבשר – להפשרת הבשר יש משמעות בלתי מבוטלת. אם קניתם בשר טרי או קפוא והקפאתם אותו, חשוב שתפשירו אותו נכון כשתרצו להשתמש. הפשרה לא נכונה תביא להתרבות של חיידקים שיכולים להזיק לבריאותכם. הדרך הטובה ביותר היא הפשרת בשר במקרר, בטמפרטורה של עד 4 מעלות צלזיוס.

לסיכום

בשר בקר מכיל חומרים טובים ומזינים החשובים לתפקוד תקין של הגוף וכן יש לא מעט יתרונות בריאותיים אשר יכולים להועיל לנו. עם זאת, חשוב לזכור שיש להקפיד על רכישה של בשר איכותי, טרי ולא מעובד ורק ממעדניה או קצביה שאתם סומכים עליה, ולהימנע ככל הניתן מבשר מעובד. כמו כן, גם בבשר טרי אין להפריז משום שהוא עשיר בשומן הרווי, ולהקפיד על מינון נכון המשולב בתפריט מאוזן ובריא.

האם בשר בריא או לא? האם בשר בריא או לא?